newskool logo
Menu
Sep 2021

Fijne werkomgeving jongeren

Wat kan een bedrijf – zonder te groots te denken – toch doen om een fijne werkplek voor jongeren te creëren?

Op je werk aangekomen staat er een gezond ontbijtje voor je klaar. Na een kort overleg met je team kies je een flexibele werkruimte die past bij je stemming; een rustige ruimte voor een gefocust begin van de dag. Rond het middaguur neemt de concentratie af. Een paar baantjes trekken in het bedrijfszwembad doet wonderen. Daarna geniet je van een heerlijke lunch in het bedrijfsrestaurant. Aan het einde van de werkdag loop je nog even langs de lounge – in jungle thema met waterval – om te ontspannen en de dag door te nemen met je collega’s.

Voor jongeren die werken voor grote online bedrijven zoals Google, Apple of Amazon is deze utopische werkomgeving werkelijkheid. Maar voor de meeste organisaties is het niet meer dan een wens. Wat kan een bedrijf – zonder te groots te denken – toch doen om een fijne werkplek voor jongeren te creëren?

1. Voor elke stemming een ruimte

Een ruimte voor ontspanning, een stille ruimte voor rust en concentratie of een ruimte voor overleg waar samen aan problemen gewerkt wordt. Bedrijven met verschillende werkruimtes zijn populair onder jongeren – voor elke stemming één.

2. Catering en koffie

Jongeren zijn veelal druk, dus in alle rust boodschappen doen voor de hele week is er niet echt bij. En ook de broodtrommel is niet meer van deze tijd. Ergens lunchen is populair, maar neemt vaak wel veel tijd in beslag. Een lekkere en gezonde lunch op het werk biedt uitkomst. En vergeet het belang van goede koffie niet. De jongste generatie neemt helaas geen genoegen met een slappe bak automaatkoffie. Cappuccino’s, macchiato’s en ristretto’s zijn de codewoorden.

3. Ergonomische werkplek

De jongste generatie wordt ook wel de ‘beeldscherm generatie’ genoemd. Ze brengen heel wat uren door zittend achter een bureau, starend naar een scherm. Maar al dat zitten – het wordt niet voor niets het nieuwe roken genoemd – is helemaal niet goed voor je. Bedrijven doen er daarom goed aan werkplekken ergonomisch in te richten en bijvoorbeeld ook ‘staplekken’ naast ‘zitplekken’ te creëren.

4. Flexibele werkomgeving

Jongeren houden van een flexibele werkomgeving. Ze vinden het bijvoorbeeld fijn om de mogelijkheid te hebben vanuit huis of een andere locatie te werken. Het maakt ze gelukkiger en heeft vaak zelfs een positief effect op de productiviteit.

5. Planten

Planten zijn hot onder twintigers. Ze toveren hun woningen graag om tot ‘urban jungles’. Ook op het werk worden planten door jongeren zeer gewaardeerd. Een bijkomend voordeel voor plantrijke bedrijven: uit onderzoek blijkt dat medewerkers in een werkruimte met genoeg planten, tevredener zijn en geconcentreerder werken. Het bedrijf Amazon pakt het goed aan; zij hebben een ware jungle in hun kantoor.

6. Open cultuur

Jongeren zijn niet heel erg van hiërarchische structuren binnen een bedrijf. Ze zien liever een open cultuur, waarin gelijkheid voorop staat en waar bijvoorbeeld bedrijfsresultaten met iedereen worden gedeeld.

7. Gebruiksvriendelijk technologie

Usability is het sleutelwoord: jongeren houden niet van (ouderwetse) omslachtige systemen. Wat bijvoorbeeld gewaardeerd wordt is een gebruiksvriendelijke app om je uren in bij te houden en je kosten te declareren.

8. Een goed MVO-beleid

Jongere generaties groeien op in een wereld waarin duurzaamheid en verantwoord omgaan met onze planeet onontkoombaar zijn. Ze zien dit graag terug in het beleid van een bedrijf. Een bedrijf kan met een goed MVO-beleid actief jonge werknemers aantrekken.

9. Ontspanning

De juiste ontspanningsvoorzieningen op de werkvloer zorgen dat jonge werknemers hun hoofd tijdens of na het werk even leeg kunnen maken. Werknemers van bedrijven zoals Google kunnen tussen het werk door even naar de sportschool of een baantje trekken in het ‘Google zwembad’. Voor kleine bedrijven doet een tafeltennistafel het ook goed.

10. Uitdaging

Bedrijven doen er verstandig aan om jongeren veel uitdaging te bieden. Ze kunnen jongeren de mogelijkheid geven om cursussen en trainingen te volgen, zodat ze binnen een organisatie door kunnen groeien. Als de uitdaging voor jongeren weg is, zoeken ze namelijk vaak hun werkgeluk al snel ergens anders.

Newskool detacheert medewerkers bij uiteenlopende opdrachtgevers. In onze traineeships werken onze medewerkers fulltime en ronden zij in deeltijd een hbo- of wo-studie af. Meer weten? Neem contact met ons op of lees hier meer informatie.