newskool logo
Menu
Jan 2025

IT-marktonderzoek Newskool

Kansen en uitdagingen

Newskool heeft een marktonderzoek uitgevoerd waaraan 60 experts uit de IT-sector hebben deelgenomen, afkomstig uit organisaties zoals KPN, Provincie Zuid-Holland, Evides en Achmea. Samen met Co-CEO Floor van Heugten bespreken we de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek en kijken we waar de kansen en uitdagingen voor Newskool liggen. Ook vertelt Floor ons wat er de komende periode gaat veranderen binnen Newskool en wat er zéker hetzelfde blijft.

IT-marktonderzoek Newskool

Waarom heeft Newskool een marktonderzoek uitgevoerd?

“De flexmarkt is continu in beweging en zeker de laatste jaren verandert er veel. Zo hebben we op dit moment zeer getalenteerde en ervaren medewerkers beschikbaar, die nu minder gemakkelijk aan de slag komen dan voorheen. Voor ons dus een interessant moment om te onderzoeken wat de wensen zijn vanuit de IT-markt, zodat we daar zo goed mogelijk op in kunnen spelen.”   

En wat zijn die wensen vanuit de IT-markt precies volgens het onderzoek?

“Uit het onderzoek komt naar voren dat er onder bedrijven een groeiende vraag is naar medewerkers die gespecialiseerd zijn in: data, AI en cloudtechnologie. Daarnaast blijkt dat soft skills en klantgerichtheid, naast technische kennis, steeds belangrijker worden voor IT-professionals. Ook zien we dat de rol van outsourcing groeit, vooral de IT-servicedesk (eerstelijns support) wordt steeds vaker geautomatiseerd of uitbesteed.”

“Uit het onderzoek komt naar voren dat er onder bedrijven een groeiende vraag is naar medewerkers die gespecialiseerd zijn in: data, AI en cloudtechnologie.”

Hoe gaat Newskool inspelen op deze wensen?

“Wij hebben voor onze medewerkers echt een geweldig product: ze volgen een Traineeship bij gave klanten, ze worden op maat begeleid en volgen daarnaast een volledig betaalde studie. Maar voor veel klanten is ons product ‘slechts’ een getalenteerde, sociale IT-medewerker met brede kennis. De markt gaat daar op dit moment niet genoeg meer op aan: bedrijven zoeken naar medewerkers met een duidelijke expertise, bijvoorbeeld op het gebied van cloud of AI. Daarom gaan we onze medewerkers gerichter opleiden binnen specifieke IT-domeinen waar de vraag naar specialisten groot is. Zo kunnen wij straks onze klanten heel gericht helpen aan specialisten waar zij behoefte aan hebben. Tegelijkertijd geven we onze medewerkers de zekerheid dat we ze opleiden binnen een IT-specialisatie waar veel werk in te vinden is.”

“We gaan onze medewerkers gerichter opleiden binnen specifieke IT-domeinen waar de vraag naar specialisten groot is.”

“Daarnaast is de wens vanuit de markt om de IT-servicedesk verder te outsourcen een interessante ontwikkeling voor ons. We merken dat de IT-servicedesk vaak ten onrechte het ondergeschoven kindje van de IT-organisatie is, terwijl deze afdeling juist hét visitekaartje is voor de rest van de organisatie. Gelukkig hebben we jarenlange ervaring met het succesvol plaatsen van Newskoolers met uitstekende capaciteiten op de IT-servicedesk. Dat blijven we doen, maar aansluitend op de wens vanuit de markt, gaan we het nog meer aanbieden als een volledige service, waarbij we de gehele servicedesk van een bedrijf kunnen runnen. Wij regelen dan alles op de IT-servicedesk voor klanten: werving en selectie, roulatie, begeleiding, ontwikkeling, trainingen en ga zo maar door.”

“We merken dat de IT-servicedesk vaak ten onrechte het ondergeschoven kindje van de IT-organisatie is.”

Wat gaat er voor klanten veranderen binnen Newskool?

“Waar we voorheen veel ‘losse’ Newskoolers op functies plaatsten, gaan we dus nu onze diensten meer aanbieden als een complete service, bijvoorbeeld op het gebied van de IT-servicedesk. Hier gaan we dit jaar nog mee beginnen. Daarnaast kunnen klanten ons vanaf volgend jaar gaan vinden op specialisaties waar vanuit de markt veel behoefte aan is, met name op het gebied van cloud.” 

En wat blijft er hetzelfde?

“De supergemotiveerde, proactieve, slimme en sociale medewerkers die wij beschikbaar hebben, dat blijft! Dit komt ook heel mooi in het marktonderzoek naar voren: ‘kennis kun je aanleren, maar gedrag niet’. Wij weten de juiste talenten aan ons te binden, die bij ons alle kennis en ervaring opdoen die ze als IT’er nodig hebben – het juiste gedrag, dat hebben ze al. Want hoe belangrijk technische expertise ook is, het zijn soft skills zoals sociale en communicatieve vaardigheden die echt het verschil maken in de IT!”   

“De supergemotiveerde, proactieve, slimme en sociale medewerkers die wij beschikbaar hebben, dat blijft!”